Lill-Karlsson

Nu jävlar, I'm gonna do this!

Publicerad 2011-11-02 17:33:00 i Allmänt

För några veckor sedan snubblade jag över ett otroligt inspirerande blogginlägg som handlade om motivation, eller snarare om väntan på motivation. (Jag skulle länkat till det om jag bara visste hur man gjorde.) Att läsa det som stod där fick mig verkligen att inse att motivation inte är något som kommer till dig, utan något du själv måste hitta. Det spelar ingen roll om det handlar om träning, sundare kost, jobbsökande eller att ta körkort. Har du inte hittat motivationen blir det genast mycket tuffare eller kanske till och med omöjligt att uppnå ditt mål.

Hur hittar man då den där motivationen? Personligen så tror jag att det är bra om man blickar framåt, tittar på det man vill uppnå och funderar över varför. Sen är det nog viktigt att sätta upp ett gäng delmål på vägen mot det stora målet. På så sett får man chansen att känna känslan av att man lyckats med något, ett försmak på vad ska komma skall.

Problemet för mig är egentligen inte att hitta motivationen utan att få den att räcka hela vägen fram. Jag har satt upp mål åt mig själv många, många gånger förut. Det börjar oftast väldigt lovande. Jag går in stenhårt och det håller i några veckor sen tappar jag både fokus och inspiration. Varför blir det så? Jag hittar på alla ursäkter som finns för att slippa träna. Den mest klassiska är "Jag har ju redan förstört den här dagen med att äta godis så nu kan jag lika gärna skita i att träna också." VA?! Det är ju helt ologiskt! Det värsta är att det kommer mer som "Äh, jag tränade ju inte igår och kommer inte kunna träna imorgon heller så då skiter jag i att träna idag också. Den här veckan är ju ändå förstörd." Det är på det här sättet jag kommer av mig i det som började så bra.

Jag tror det handlar mycket om planering. Man måste vara förberedd och inställd på hur dagen ska se ut. Maten bör vara förberedd sen dagen innan och man bör ha tänkt ut vad för slags träning man ska köra på kvällen, på så sett kan man gå och tagga till under dagen.

Så det ska jag börja med, planera! Jag tänkte med hjälp av den här bloggen få lite ordning och reda på mina mål och vad jag vill uppnå. Allt är så luddigt och virrigt när jag bara har det i huvudet. Nu ska det sättas på pränt och jag ska göra allt jag kan för att fullfölja det jag påbörjat. Att misslyckas så här offentligt är inte ett alternativ. Jag återkommer med mina mål och delmål, måste bara sortera ut allt jag har i huvudet och komma fram till vad jag egentligen vill uppnå.

Nu jävlar, I'm gonna do this
!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela